
UNDERVISNINGSMATERIALE
En vigtig dag på skolebænken
- TIL DIG DER ER STUDERENDE
I Joannahuset laver vi hvert år hundredevis af underretninger til landets kommuner i samarbejde med børn og unge.
Derudover har vi lavet et projekt om at involvere børn og unge i arbejdet med underretninger, og det kan du lære mere om her på siden.
Vi vil gerne dele vores viden med dig, der eksempelvis er studerende på en uddannelse, hvor du kommer til at være i tæt kontakt med børn og unge.
Velkommen til vores undervisningsrum.

SE FILM I UNDERVISNINGEN
Vi har udviklet 5 film om baggrunden for at udvikle nye underretningsmetoder og vores arbejde med at styrke børn og unges stemme i deres egen underretningsproces.
Filmene kan bruges i undervisningen på fx pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannelsen.





REFLEKSIONSSPØRGSMÅL
Her er nogle refleksionsspørgsmål, som fx kan bruges i undervisningen på professionsuddannelserne:
1
SPØRGSMÅL:
Hvad ser du, at de alternative underretningsmetoder kan bidrage med til sagsbehandlingen eller i relationen til barnet, som en mere traditionel underretning skrevet af en voksen, ikke kan?
Ser du nogle ulemper ved de alternative underretninger?
2
SPØRGSMÅL:
De alternative underretninger kan kombineres med en beskrivelse af barnet eller den unges situation.
Hvornår kan du bruge de alternative underretningsmetoder alene og hvornår er der behov for at kombinere med andre metoder?
3
SPØRGSMÅL:
Det kan være sårbart for børn og unge, at stå alene med en underretning. Derfor er det en god idé at børn og unge har en voksen med, som kan støtte dem i processen.
Hvordan kan du støtte børn og unge i processen, eller være med til at sikre, at andre støtter?
STYR PÅ SKRIFTLIGHEDEN?
I Joannahuset møder vi unge, der på hundredevis – nogle gange tusindvis – af sider er blevet beskrevet af voksne.
Det er vigtigt, at vi som fagpersoner skriver med omsorg, respekt og omtanke, når vi beskriver børn og unges liv, problemer og situation.
Når vi arbejder med underretninger i nye former, handler det ligeledes om at være åbne og tydelige om, hvordan underretningen er blevet til – hvilke oplysninger den bygger på, og hvordan barnet er involveret.
I Joannahuset tager vores skriftlighed derfor afsæt i de 9 skriftlighedsprincipper, som er udviklet i et samarbejde mellem Mette Larsen, Idamarie Leth Svendsen, Anne Homann Bjerregaard, Bettina Bruun Andersen samt børn og unge med levede erfaringer.
Læs principperne her:

NÅR VI SKABER NOGET SAMMEN..
I Joannahuset arbejder vi samskabende. Det gælder også for vores underretninger, og derfor bestræber vi os på, at alle underretninger bliver lavet i et samarbejde mellem de socialfaglige medarbejdere og selve barnet eller den unge.
Se hvordan vi arbejder med samskabelse:

Det er børnene og de unge, der ved, hvordan de har det.
I det øjeblik vi kan blive samarbejdspartnere og rent faktisk arbejde med børnene og de unge, og hjælpe dem der hvor de står, så kan vi gøre en helt anden forskel i deres liv.
- Hanne Warming, Professor ved Roskilde Universitet

